Bästa tipsen mot flygrädsla


Det finns många rädslor här i världen, men en av de mest förekommande är just flygrädsla. Att vara flygrädd ha visat sig vara väldigt vanligt både bland vuxna men också när det kommer till yngre barn. Rädslan kan grunda sig i olika saker och se ut på olika sätt – men en sak har alla typer av flygrädsla gemensamt, de kan försvinna med hjälp utav dessa tips!

1. Prata med personalen på planet – före du lyfter
När du bokar din biljett och fått ditt bokningsnummer finns det bara en sak kvar att göra om du är flygrädd! Nämligen att kontakta personalen på planet du ska åka med. Skicka iväg ett mejl eller plocka upp telefonen till flygbolaget några dagar innan och berätta att du är flygrädd.

Givetvis beror det på vilket bolag du reser med men i de flesta fallen kan du förvänta dig flygvärdinnor som ger dig mer uppmärksamhet, som kommer med lugnande råd och berättar hur allting inne i planet fungerar på ett pedagogiskt sätt. Ofta får man även gå in först i planet och kolla in i cockpit för att hälsa på piloterna, vilket kan underlätta mot onda tankar och rädsla.

2. Fokusera på statistik
Visste du att det är en på fem miljoner att du blir drabbad av en flygolycka? Det är helt enkelt inte alls så farligt som vissa verkar tro! Det är faktiskt väldigt ovanligt att det sker olyckor uppe i luften med flygplan, och enligt statistik kan det till och med vara farligare att gå över gatan till mataffären.
Denna tanke kan ofta lugna ner oroliga själar så att kolla in statistik och fakta om flygningar och dess säkerhet är ett stort tips för att minska flygrädslan!

3. Distraherande sysselsättningar
Att distrahera hjärnan från alla rädslor är ett känt knep för att övervinna flygrädsla och göra resan lite mer behaglig. Det behöver inte vara någonting specifikt utan allting som uppehåller hjärnan och får dig att tänka på annat kan fungera. Allt ifrån en riktigt intressant bok, ett svårt korsord eller dina favoritlåtar – så länge du håller hjärnan aktiv kan vi garantera lite mindre oro.

4. Kognitiv beteende terapi (KBT)
Genom att gå igenom en behandling av KBT så lär man sig att tänka på nya sätt och att hantera situationer på andra vis. Genom att, tillsammans med en terapeut, locka fram de känslor som man känner under en flygning kan man därefter lära sig att hantera dessa känslorna på bästa sätt. Inom KBT för flygrädsla är det även ofta vanligt att man får reda på mycket information, fakta och statistik om flygplanet för att man sedan ska kunna känna att man har kontroll över situationen.

Nu när du kommit över din flygrädsla

Då är det dags att åka till många olika destinationer, glöm inte att ta med dig exempelvis hörlurar så du kan lyssna på musik under din flygresa. Eller varför inte ta med dig en kortlek eller andra små och simpla spel.